SERWIS ELEKTRONICZNY - RADIOELEKTRYKA SOSNOWIEC POLSKA |
NIEZALEŻNA DZIAŁALNOŚĆ BADAWCZO - NAUKOWA KLIKNIJ NA OPIS DOKUMENTU |
|
|
|
|
|
|
|
Nowy moduł Naraku Performance przeznaczony do odblokowywania skuterów 4 suwowych chińskich posiadajacych magneto w wersji AC (prąd przemienny)- na naszym rynku 90% pojazdów z silnikiem 139QMB/QMA . Pasuje do modeli posiadajacych oryginalny moduł z 2 wtyczkami oraz magneto AC. Niezbędny do uzyskania pełnego odblokowania 4suwa szczególnie przy zastosowaniu sportowych części tuningowych. Jednak nawet zastosowanie do fabrycznego skutera powoduje wzrost prędkości maksymalnej. Najwiekszą jednak zaletą tego produktu jest możliwość regulowania kąta zapłonu- co każdorazowo wpływa na uzyskiwane osiągi. Obrót potencjometru w kierunku zgodnym z ze wskazówkami zegara powoduje przyspieszenie zapłonu, a w kierunku przeciwnym opóźnienie zapłonu. UWAGA! Moduł zakupiony jest ustawiony w neutralnej pozycji potencjometru. Maksymalne zakresy regulacji wyznaczają charakterystyczne kliknięcia Pasuje do modeli posiadających oryginalny moduł z 2 wtyczkami oraz magneto AC |
Radioelektryka poleca: Moduł zapłonowy odblokowany 9000obr/min AC Eco, GY6 4T 139QMB / 139QMA SKU: MOZ431-MX0 |
|
Silnik czterosuwowy. Zasada działania. Najprościej
można po poznać po cichej pracy, małej ilości spalin i wlewie oleju.
Zasada jego pracy jest taka sama jak w samochodach i jest to
dokładnie taka sama jednostka, tyle, że zminiaturyzowana do pewnego
stopnia. Jeden cykl spalania silnika 4T to: pobranie mieszanki
paliwowo-powietrznej poprzez otwarty zawór, sprężanie, zapłon,
praca, wydalenie spalin. W jakim celu stosuje się takie silniki?
Głównie w celu polepszenia komfortu i obniżenia spalania. 4T to
również bardziej ekologiczna jednostka. 4T dla kogo? Dla ludzi nie
lubiących specyfiki silników dwusuwowych. Dla ceniących komfort
użytkowania, z mniejszym naciskiem na tuning i osiągi. 4T: wady: 1.
Niska moc.W przypadku pojemności do 50 ccm przeciętna ilość koni
mechanicznych to 3 do 4. 2. Konieczność wymiany oleju co określony
czas. Przez co wzrasta cena przeglądów serwisowych. 3. Skomplikowana
obsługa. W razie awarii koszty napraw są dużo wyższe. W takiej
jednostce pracuje o wiele więcej podzespołów, niż w przypadku
dwusuwów. 4. Brak możliwości tuningu. 4T: zalety: 1.Ekonomia.
Średnie spalanie jest nawet dwa razy mniejsze, niż w silnikach 2T.
Przeciętny apetyt skutera na paliwo to 2 – 2.5 L/100 km. Wynika z
tego, że ten dystans można pokonać za około 10 PLN. 2. Ekologia.
Spaliny generowane przez czterosuw są czystsze. 3. Komfort. Silniki
tego typu są cichsze, nie mamy do czynienia z widzialnymi spalinami
i charakterystycznym zapachem. Wibracje zazwyczaj są na niższym
poziomie. Zasada czterech suwów:
Ssanie–sprężanie–zapłon-praca-wydech. |
|
Wśród samochodów kilku i kilkunastoletnich regulację
luzów zaworowych trzeba wykonywać praktycznie we wszystkich silnikach. Luz zaworowy potrzebny jest do prawidłowej pracy silnika, ponieważ ze względu na rozszerzalność cieplną materiałów oraz systematyczne zużywanie się współpracujących elementów jest on niezbędny do zapewnienia prawidłowej pracy silnika, czyli szczelnego zamknięcia zaworów. Jednak luz ten musi mieć odpowiednią wartość. Zbyt duży lub za mały wpływa niekorzystnie na trwałość silnika i prawidłową pracę. Duże luzy powodują dodatkowy metaliczny hałas i przyspieszone zużycie zaworów, krzywek wałka rozrządu i dźwigienek. Natomiast zbyt mały luz lub jego brak może doprowadzić do niepełnego zamykania zaworu i spadku ciśnienia w komorze spalania. Jeśli zawory nie będą się stykać z gniazdami zaworowymi, nie będą miały się jak ochłodzić, ich temperatura będzie coraz wyższa i konsekwencją może być uszkodzenie (wypalenie) grzybka zaworu. Sytuacja taka nastąpi szybciej przy zasilaniu gazem LPG, ponieważ temperatury spalania są trochę wyższe niż na benzynie. Ponadto, gdy skład gazu jest ustawiony zbyt oszczędnie to dodatkowo wzrasta temperatura spalania. Naprawa silnika będzie kosztowna. |
Szczeliniomierz. |
|
Klucz do regulacji zaworów. |
A można tego wszystkiego uniknąć systematycznie
regulując zawory. Koszt tej operacji jest bardzo mały w stosunku do
kosztów późniejszego remontu silnika. W zdecydowanej większości obecnie produkowanych samochodów luzy zaworowe są regulowane przez hydrauliczne popychacze. Tak jest praktycznie we wszystkich nowych samochodach. Jedynie Honda i Toyota nie są przekonane do hydrauliki i nadal każą okresowo sprawdzać luzy zaworowe. W starszych samochodach jest różnie, ale można przyjąć uogólnienie, że jeśli silnik ma cztery zawory na cylinder to prawdopodobnie jest hydrauliczna regulacja. Wyjątkami są niektóre silniki Forda, Nissana i oczywiście Hondy i Toyoty. Natomiast jeśli silnik ma po dwa zawory na cylinder to z dużym prawdopodobieństwem wymaga regulacji luzów. Wyjątkiem jest tu VW i Opel. W silnikach tych firm już od dawna nie trzeba regulować zaworów. Regulacja zaworów w większości samochodów jest prostą operacją. Wystarczy tylko ściągnąć pokrywę zaworów, a do regulacji potrzebny jest klucz i śrubokręt. Jednak w niektórych modelach (Toyota) regulacja jest skomplikowana i wymaga fachowej wiedzy oraz specjalistycznych narzędzi, ponieważ trzeba zdemontować wałki rozrządu, a więc i pasek rozrządu. Częstotliwość regulacji luzów jest bardzo różna. W niektórych autach trzeba ją wykonywać przy każdym przeglądzie, a w innych tylko przy wymianie paska rozrządu, czyli rozrzut jest od 10 do 100 tys. km. Jeśli silnik zasilany jest LPG to regulację zaworów należy wykonywać nawet dwa razy częściej. |
|
Świeca zapłonowa, daje niezbędną iskrę silnikowi benzynowemu (o zapłonie iskrowym). By jednak ta iskra powstała w świecy musi być wysłany ładunek elektryczny z cewki przewodem zapłonowym. Przewody zapłonowe, zwane też przewodami wysokiego napięcia to wciąż aktualny temat, choć coraz częściej są wypierane przez kompaktowe cewki zapłonowe zespolone z krótkim przewodem i tzw. fajką świecy, montowane w głowicy silnika. Natomiast klasyczne przewody w zasadzie składają się tylko z trzech podstawowych elementów: nasadki na świecę (tzw. fajka), przewodu elektrycznego i nasadki na rozdzielacz zapłonu lub cewkę. Kluczowa jest tu konstrukcja przewodu, który musi przewodzić prąd o napięciu do 25–30 tys. woltów. Dlatego istotne w konstrukcji przewodu są rdzeń oraz izolacja, która nie tylko utrzymuje prąd wewnątrz przewodu, ale też zabezpiecza inne elementy w okolicy przed dużym napięciem. Przewód w nasadkach, zarówno na świece jak i źródło prądu, łączy się z dodatkowym łącznikiem, który kończy się stopą przewodzącą, na której zaczyna i kończy płynąć prąd. Czytaj dalej... |
|
Kondensatorowy układ zapłonowy ze skutera Układy zapłonowe silników mogą gromadzić energię elektryczną potrzebną do wywołania iskry nie tylko w polu magnetycznym cewki, ale także w kondensatorze. Zasadniczymi elementami kondensatorowego układu zapłonowy są: kondensator, cewka z uzwojeniem pierwotnym i wysokonapięciowym o dużej liczbie zwojów oraz wyłącznika. W kondensatorze gromadzony jest ładunek ze źródła zasilania. W momencie, gdy ma być wytworzona iskra, wyłącznik zamyka obwód składający się z kondensatora i uzwojenia pierwotnego cewki, po czym następuje rozładowanie kondensatora przez cewkę, a przepływ prądu w zwojnicy pierwotnej indukuje wysokie napięcie w zwojnicy wtórnej. Układy kondensatorowe były konstruowane jeszcze w XIX w., ale dopiero wynalezienie tyrystora w latach 50. XX w. i zastosowanie go jako łącznika rozładowującego kondensator umożliwiło skonstruowanie zwartych i niezawodnych układów zapłonowych opartych na kondensatorze. Dlatego układy kondensatorowe są też nazywane tyrystorowymi. Zasilanie CDI (30-330V). |
|
R4 – oznaczenie rzędowego silnika spalinowego o
czterech cylindrach ułożonych w jednym rzędzie. Mogą one być
ustawione zarówno w pionie, jak i pod kątem do podłoża. R4 jest
najprostszym układem o dobrym wyważeniu – choć całkowite
wyrównoważenie występuje jedynie dla sił pierwszego rzędu. Z tego
powodu jest często stosowany w samochodach klasy ekonomicznej.
Niemniej, w jednostkach mogą występować drgania, wprost
proporcjonalne do wielkości silnika, a związane z siłami drugiego
rzędu. Z tego powodu, wraz ze wzrostem mocy przechodzi się do
układów o większej liczbie cylindrów. Kolejność zapłonów w
poszczególnych cylindrach to 1-3-4-2 lub 1-2-4-3 Ustawienia luzów zaworowych: zawór wlotowy 0,1-0,15mm zawór wylotowy 0,25-0,3mm |
|
Yamaha TDM 900 Luz zaworowy przy zimnym silniku: zawory ssące 0,15-0,20 mm, zawory wydechowe 0,23-0,28 mm Honda CB 500 Luz zaworowy przy zimnym silniku zawory ssące 0,16 mm, zawory wydechowe 0,25 mm Triumph Bonneville Luz zaworowy przy zimnym silniku zawory ssące 0,15-0,20 mm, zawory wydechowe 0,25-0,30 mm Yamaha Tenere/Super Tenere Luz zaworowy przy zimnym silniku zawory ssące 0,15-0,20 mm, zawory wydechowe 0,25-0,30 mm Yamaha FZ1/FZ1 Fazer Luz zaworowy przy zimnym silniku: zawory ssące 0,11-0,20 mm, zawory wydechowe 0,21-0,25 mm Honda XRV 750 ssące 0,15 mm, zawory wydechowe 0,20 mm Yamaha XJ 900 Diversion Luz zaworowy przy zimnym silniku: zawory ssące 0,11-0,15 mm, zawory wydechowe 0,16-0,20 mm Ducati Monster 600/750 Luz zaworowy przy zimnym silniku: zawory ssące 0,10-0,12 mm, zawory wydechowe 0,12-0,15 mm |
|
H6M 25W 12-15V AC/DC MIJANIA/DŁUGIE.. |
H6M LED 9-16V DC POSTOJOWE/KIERUNKOWSKAZY. |
H6M P15D 9-16V 80W DC POSTOJOWE/KIERUNKOWSKAZY. |
Żarówka nieprzystosowana do prądu zmiennego AC (prąd zmienny) ulegnie trwałemu uszkodzeniu w wyniku braku prawidłowej polaryzacji DC (prąd stały). |
|
Tłok silnika szczególny rodzaj tłoka połączony przegubowo (sworzniem) z korbowodem, wykorzystywany do odbierania energii mechanicznej spalanej mieszanki. Większość tłoków silników spalinowych wykonuje się ze stopów aluminium z krzemem. Tłok spełnia wiele zadań: uszczelnia cylinder (za pomocą pierścieni), przekazuje siłę nacisku gazów na dalsze części mechanizmu korbowego – do wału korbowego, prowadzi górną część korbowodu. W procesie produkcji przeprowadza się selekcję tłoków pod względem wymiarów i masy. Pierwsza pozwala wybrać tłok o optymalnym luzie między tłokiem a cylindrem przy ograniczonej ilości braków podczas produkcji. Druga, selekcja tłoka w zależności od masy ułatwia wyrównoważenie układu korbowo-tłokowego. Tłok funkcjonalnie dzieli się na: denko, piastę tłoka, część pierścieniową, część nośną. |
|