SERWIS ELEKTRONICZNY - RADIOELEKTRYKA SOSNOWIEC POLSKA |
NIEZALEŻNA DZIAŁALNOŚĆ BADAWCZO - NAUKOWA KLIKNIJ NA OPIS DOKUMENTU |
|
|
Niezależną działalność badawczo – rozwojową należy definiować zgodnie z pkt 3.1.1 Wspólnotowych zasad ramowych dotyczących pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną, który znalazł swe odzwierciedlenie w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 października 2010 r. w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Zgodnie z § 18a ust. 1 pkt 2 rozporządzenia niezależna działalność badawczo – rozwojowa ma na celu powiększenie zasobów wiedzy oraz lepsze zrozumienie podstaw zjawisk i obserwowalnych faktów. Nie są niezależną działalnością badania opisane w pkt 3.2.1 Wspólnotowych zasad (…), realizowane przez organizację badawczą działająca jako zleceniobiorca w imieniu przedsiębiorstwa, działającego jako zleceniodawca, gdy: - zleceniobiorca otrzymuje odpowiednią zapłatę za wykonaną usługę, a - zleceniodawca określa warunki i zasady wykonania tej usługi.
|
|
|
W takim wypadku to zazwyczaj zleceniodawca staje się właścicielem wyników projektu i ponosi ryzyko porażki. W tym kontekście, warto również zacytować § 18a ust. 2 rozporządzenia, zgodnie z którym pomoc publiczna na realizację projektu w ramach konsorcjum naukowego może być udzielona pod warunkiem, że: 1) przedsiębiorca wniesie wkład finansowy do projektu w wysokości odpowiadającej co najmniej różnicy pomiędzy całkowitą wartością kosztów kwalifikowalnych a kwotą udzielonej pomocy publicznej; 2) jednostka naukowa zachowa prawo do publikowania wyników projektu w zakresie, w jakim pochodzą one z prowadzonych przez nią badań podstawowych, badań przemysłowych lub prac rozwojowych, z zastrzeżeniem informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorcy; 3) jednostka naukowa zachowa prawo do wykorzystania nowej wiedzy zdobytej w trakcie realizacji projektu do jej niezależnej działalności badawczo-rozwojowej, mającej na celu powiększenie zasobów wiedzy oraz lepsze zrozumienie podstaw zjawisk i obserwowalnych faktów, w tym działalności prowadzonej we współpracy, oraz działalności dydaktycznej, z zastrzeżeniem informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorcy. |
|
|