SERWIS ELEKTRONICZNY - RADIOELEKTRYKA SOSNOWIEC POLSKA |
NIEZALEŻNA DZIAŁALNOŚĆ BADAWCZO - NAUKOWA KLIKNIJ NA OPIS DOKUMENTU |
|
Dokładny opis produktu:
Regulatory ładowania LS0512R jest najnowszym produktem z
rodziny małych regulatorów do baterii słonecznych.
Natężenie prądu z paneli słonecznych dla modelu LS0512R
nie może przekraczać 5A. Mozliwość obsługi akumulatorów
szczelnych bezobsługowych
(żelowe, AGM).
W odróżnieniu od modelu LS0512 możliwe jest ustalenie
czasu pracy odbiornika od 1 do 12 godzin.
Dzięki wbudowanym
wskaźnikom możemy kontrolować pracę naszego systemu.
Regulator wyposażony jest w szereg zabezpieczeń takich
jak: Zabezpieczenie zwarciowe. Zabezpieczenie przed złym
podłączeniem akumulatora. Zabezpieczenie przeciw
nadmiernemu naładowaniu i rozładowaniu akumulatora.
Zabezpieczenie obciązeniowe. |
|
|||
|
Expedition Plus AGM
to nowoczesne akumulatory przeznaczone do szerokiego zakresu
zastosowań wymagających głębokich rozładowań oraz jako akumulatory
rozruchowe do samochodów osobowych.
Już nie musisz mieć ze sobą dwóch akumulatorów, jednego do rozruchu
a drugiego do zasilania. Teraz mając Akumulator Expedition plus AGM
masz to wszystko w jednym akumulatorze. Akumulatory wytwarzane w
innowacyjnej technologii AGM (ang. Absorbent Glass Mat), zamiast
płynnego elektrolitu jak u zdecydowanej większości akumulatorów
spotykanych na rynku, posiadają elektrolit uwięziony w absorpcyjnej
macie szklanej, dzięki czemu są one akumulatorami w pełni
niewylewnymi. Nie musisz się teraz obawiać, że podczas transportu
akumulatora zalejesz się elektrolitem. Akumulatory są produkowane i
dostępne w sprzedaży w dwóch pojemnościach: 70Ah (640A) 95Ah (780A)
Zastosowanie: samochody osobowe, samochody dostawcze, łodzie żaglowe
i motorowe, przyczepy campingowe, |
|||
Panele słoneczne
polikrystaliczne charakteryzują się: Niskim współczynnikiem
napięcie-temperatura zapewniający dużą wydajność pracy w wysokich
temperaturach. Wyjątkowo wysoka czułość świetlna na całej
powierzchni panelu słonecznego, pozwalająca na pracę przy niskim
poziomie światła. 2 lata gwarancji na materiały i jakość wykonania
oraz 25 lat gwarancji na moc wyjściową i poprawne funkcjonowanie
urządzenia. Wytrzymała rama z anodyzowanego aluminium, pozwalająca
na prosty montaż paneli na dachu przy użyciu standardowych systemów
mocowań. Najwyższej jakości hartowane szkło o wysokiej
przepuszczalności świetlnej, zapewniające sztywność paneli i
odporność na stłuczenie. Specyfikacja: Model: JW-S90 Moc maksymalna
( Pmax ) : 90W Moc maksymalna Napięcie ( Vmp ) : 17.5V Maksymalna
moc prądu ( Imp ) : 5.14A Napięcie otwartego obwodu ( VOC): 21.9V |
|
|||
|
Przetwornica samochodowa WHITENERGY 12/230 V, 150 W + USB. Cechy produktu: Producent WHITENERGY. Automatyczne wyłączenie po rozładowaniu się akumulatora. Chłodzenie wentylatorem. Ilość gniazd [szt.] 1. Moc szczytowa [W] 300. Moc użytkowa [W] 150. Napięcie wejściowe DC [V] 12. Napięcie wyjściowe AC [V] 230. Port USB. Waga [g] 300 Wskaźnik diodowy. Głębokość [mm] 47. Szerokość [mm] 89. Wysokość [mm] 82. Opis produktu: Przetwornica napięcia to doskonałe rozwiązanie dla osób często podróżujących samochodem, które chcą swobodnie korzystać w trasie z urządzeń zwykle zasilanych z gniazda sieciowego. Dzięki funkcji przetwarzania prądu stałego (12V lub 24V) na zmienny (230V) możliwe jest zasilania z gniazda zapalniczki* takich urządzeń, jak laptop, kamera, ładowarka telefonu czy baterii, odtwarzacz DVD. (* - nie dotyczy przetwornic o mocy powyżej 350W). Sinusoida modyfikowana. |
Sinusoida pełna czy aproksymowana? Biorąc pod uwagę poprawną pracę naszych urządzeń musimy dobrać odpowiednią przetwornicę. Istotnym czynnikiem jest właśnie sygnał podawany na urządzenia. Należy zapoznać się z jakiego typu odbiornikami mamy do czynienia. Sygnał z przetwornicy o pełnej sinusoidzie jest idealnym rozwiązaniem ponieważ jest to sygnał identyczny do tego jaki jest dostarczany przez zakłąd energetyczny w sieci (a nawet lepszy ponieważ nie ma aż takich wachań wartości amplitudy napięcia i częstotliwość, parametry są stabilne) więc jeżeli chcemy kupić przetwornicę o takim sygnale wyjściowym to nie musimy obawiać się o pracę naszych urządzeń. Każde urządzenie będzie pracowało poprawnie. Niestety przetwornice z sinusoidą pełną są o wiele droższe od tych z sinusoidą modyfikowaną dlatego zwykły użytkownik zadaje sobie pytanie czy przypadkiem taka przetwornica nie będzie dla niego lepsza. To zależy co rozumiemy przez słowo lepsza... napewno jężeli chodzi o cenę to tak, będzie lepsza ale jeżeli chodzi o pracę urządzeń zasilanych niekoniecznie.
|
|
Mini elektrownia solarna 50-150 Wat 170-230 Volt |
|
||||||
|
|
|
|
Diody
prostownicze (prądowe) - Dioda do
alternatora KYZ35A1 35A 100V Diody stosowane m.in. w mostkach
prostowniczych Przewodnik elektryczny – substancja, która dobrze przewodzi prąd elektryczny, a przewodzenie prądu ma charakter elektronowy (przewodnik metaliczny). Atomy przewodnika tworzą wiązania, w których elektrony walencyjne (jeden, lub więcej) pozostają swobodne (nie związane z żadnym z atomów), tworząc w ten sposób tzw. gaz elektronowy (zob. też wiązanie metaliczne). W przypadku, gdy nośnikami ładunków są jony, mówi się o przewodnikach jonowych lub przewodnikach elektrolitycznych. Przewodniki znajdują szerokie zastosowanie do wykonywania elementów urządzeń elektrycznych. Do najpopularniejszych przewodników należą (uporządkowane według wzrostu przewodności właściwej): woda – formalnie nie spełnia podanej definicji przewodnika; może zachowywać się jak izolator lub – w zależności od zawartości elektrolitów – jak słaby lub dobry przewodni (przewodnik elektrolityczny, przewodnik jonowy); najmniejsze jest przewodnictwo wody dejonizowanej, większe – pitnej, a jeszcze większe – wody morskiej. grafit – miękki, średnio dobry jako przewodnik, stosowany wszędzie tam, gdzie trzeba doprowadzić napięcie do części wirujących (szczotki) żelazo – tańsze od aluminium, ale ma gorsze własności elektryczne, stosunkowo kruche i nieodporne na korozję, obecnie nie stosowane stal – własności podobne do żelaza, stosowana w elementach przewodzących aparatów elektrycznych, wymagające równocześnie większej wytrzymałości mechanicznej aluminium – dobry przewodnik, lekkie, plastyczne, ma korzystny stosunek przewodnictwa do ceny materiału oraz masy przewodu, powszechnie stosowane na przewody w napowietrznych liniach elektroenergetycznych złoto – własności elektryczne dobre, duża odporność na korozję, ale cena warunkuje stosowanie jedynie do układów mikroprocesorowych oraz na powierzchni styków miedź – droższa od aluminium, ale bardzo dobra jako przewodnik, odporna na przełamanie, łatwa w lutowaniu, odporna cieplnie; stosowana w instalacjach elektrycznych oraz w urządzeniach elektrycznych i stykach srebro – najmniejszy opór elektryczny, droższe od miedzi i aluminium, technicznie czyste lub w postaci stopów stosowane powszechnie w stykach elektrycznych w łącznikach. |
|
|
|
|
|
Diody
prostownicze – „prostują” napięcie lub prąd zmienny o małej
częstotliwości przetwarzając go na prąd jednokierunkowy; przewodzą
prąd dopiero po przekroczeniu określonej wartości napięcia w
kierunku przewodzenia (dla diod krzemowych wynosi ona ok. 0,7 V, a
dla germanowych ok. 0,3 V). |
|
|
|
Użytkowanie akumulatorów
żelowych i AGM Przy wyborze akumulatora, należy wziąć pod uwagę:
do jakiego zastosowania będą użyte (praca buforowa czy cykliczna),
wielkość prądu odbioru, dostępne miejsce do zainstalowania
akumulatora (wymiarami akumulatora, wymiary są standardowe). Ponadto
należy pamiętać, że w miarę możliwości korzystniej jest zastosować
akumulator żelowy o pojemności większej niż wymagane minimum i nie
rozładowywać go zbyt głęboko (zaleca się wyładowanie do napięcia
1,9...2,0V/ogniwo, czyli 11,4...12V dla akumulatora 12V aby uzyskać
maksymalną żywotność), bo wtedy znacznie wzrośnie trwałość i
żywotność akumulatora. Różnica ceny mniejszego i większego
akumulatora nie jest duża, a trwałość i żywotność wzrośnie znacznie,
nawet kilkakrotnie. Rozładowanie akumulatora poniżej 9,6V (przy 12V
akumulatorach) doprowadzi do nieodwracalnych zmian wewnątrz
akumulatora i jego pojemność znacznie spadnie, a w okresie
gwarancyjnym stracisz gwarancję. Dlatego warto stosować różnego
rodzaju zabezpieczenia przed głębokim rozładowaniem albo używać
wskaźnik naładowania i kontrolować jego poziom. |
|
|
|||
|
|||
|
|
DIODA ZABEZPIECZAJĄCA MC4 10A Ma za zadanie izolować panel lub string paneli,który jest np,cyklicznie zacieniony przez komin,drzewo,sąsiadujący budynek czy też panel słabszy, by nie obniżał mocy całego układu. Dzięki Diodzie możemy pozyskać więcej energi na własny użytek, nie zachodzi proces wzajemnego wspomagania się paneli,tylko cała dostepna energia kierowana jest do odbiornika,np akumulatora ,grzałki itp. Product: D10A Zakres napięć: TUV 1000V DC / UL 600VDC Prąd znamionowy: 10A Wymiar pinu: Æ4.0mm Klasa ochrony: II Materiał styki: miedź cynowana Rezystancja styku: 5mW Materiał izolacyjny: PPO Stoień ochrony: IP67(IEC 60529) Napięcie próbne: 8000V (50Hz /1 min) Siła połączenia/rozłączenia: £ 50N Zakres temperatur: -40ºC / +85ºC Klasa palności: UL94V - 0 |
|
|
|
Rysunek objaśnia doświadczenie magazynowania siły kinetycznej w akumulatorach agm. |
|
Mini elektrownia solarna 100 - 300 Wat 220 - 240 Volt |
RYSUNEK 1:
|
|
RYSUNEK 2:
|
|
Schemat blokowy elektrowni solarnej 280-500Wat. |
|
|
|
Naprawa akumulatora (przywracanie 100% pojemności).
Po głębokim rozładowaniu poniżej 10,5V. Aby przywrócić pojemność
akumulatora, podłącz drut oporowy do biegunów. Pobór prądu powinien
wynosić 10A. Pozostaw przez godzinę w celu wyrównania cel. Następnie
naładuj prostownikiem mikroprocesorowym akumulator. Przeczytane z pewnej mądrej książki: W przypadku dużego zasiarczenia ładowanie odsiarczające przeprowadza się z wymianą elektrolitu. Po usunięciu elektrolitu i napełnieniu wodą destylowaną przeprowadza się ładowanie z przerwami prądem ok. 0,6A. Elektrolit po uzyskaniu gęstości 1.10....1,15 g/cm3 należy usunąć i ponownie napełnić wodą. Przeprowadzić ładowanie do czasu uzyskania stałej wartości napięcia na biegunach. Następnie należy wylać elektrolit i napełnić akumulator elektolitem o gęstości 1,26 g/cm3, ładować do oznak pełnego naładowania. Przy małym zasiarczeniu ładuje się prądem 0,6A z przerwami co 12h 1-2h przerwy ,aż do oznak naładowania, bez wylewania elektrolitu. |
Zalecana ładowarka (FLOODED) - 13,8V. |
|
Wymagania stawiane nowoczesnym akumulatorom. Rozwijająca się technika samochodowa cechująca się m.in. coraz to większą liczbą urządzeń elektrycznych i elektronicznych w pojazdach, wymusza stosowanie źródeł energii mogących sprostać rosnącym wymaganiom. Nowoczesne akumulatory powinny zatem cechować się: wydłużonym okresem eksploatacji całkowitą bezobsługowością, tzn. brakiem potrzeby dolewania elektrolitu przez cały okres eksploatacji wysokim prądem rozruchowym co jest jednym z warunków zapewnienia pewności rozruchu odpornością na wpływ wysokiej temperatury panującej w komorze silnika, jak również na niską temperaturę panująca w zimie |
|
Budowa akumulatora. Akumulator jest odwracalnym źródłem prądu, tzn. że można w nim gromadzić energię elektryczną jak i ją pobierać. Przy każdym z tych procesów zachodzą w akumulatorze reakcje chemiczne. W pojazdach samochodowych nadal najczęściej wykorzystywanym statycznym źródłem energii są akumulatory ołowiowe (kwasowe). Dlatego na wstępie zajmiemy się poznaniem ich budowy. Akumulator taki składa się z kilku ogniw połączonych szeregowo. Każde ogniwo ma napięcie znamionowe 2 [V]. Zatem w celu uzyskania napięcia 6 [V] łączy się szeregowo trzy ogniwa. W celu uzyskania napięcia 12 [V] łączy się szeregowo sześć ogniw. Akumulator ołowiowy składa się z dwóch zespołów płyt ołowiowych oraz naczynia z elektrolitem. Jeden zespół płyt jest biegunem dodatnim. Płyty te pokryte są dwutlenkiem ołowiu (Pb O2). W drugim zespole płyt, który jest biegunem ujemnym stosuje się tzw. ołów gąbczasty. Tak wykonane płyty będąc umieszczone w elektrolicie mają różne w stosunku do niego potencjały. Różnica potencjałów waha się od 1,75 do 2,4 [V] w zależności od stanu naładowania ogniwa. Elektrolitem jest w tego typu akumulatorach roztwór kwasu siarkowego. |
|
Schemat budowy akumulatora Przykładowy korek Pojedyncze ogniwo składa się z płyt ujemnych i dodatnich umieszczanych na przemian. Warto zaznaczyć, że zespół płyt dodatnich ma o jedną płytę mniej niż zespół płyt ujemnych. Płyty dodatnie znajdują się pomiędzy płytami ujemnymi. Płyty dodatnie maja bowiem tendencje do wybaczania się przy jednostronnym obciążeniu. Płyty o przeciwnej biegunowości są oddzielone przekładkami umożliwiającymi swobodą wymianę elektrolitu i przepływ prądu jonowego. Przekładki mają własności izolacyjne. Po prostu nie dopuszczają do mechanicznego zwarcia pyt dodatnich z ujemnymi. Nazywa się je także separatorami. Materiałem są tu PCV lub specjalne żywice. Blok akumulatora podzielony jest wewnątrz pionowym ściankami (tzw. grodziami). W ten sposób blok akumulatora dzieli się na komory (cele). Ich ilość można w niektórych akumulatorach poznać po ilości korków. Jeden korek to jedna komora. Na dnie każdej komory wykonuje się progi dzięki którym płyty nie dotykają dna komory. Między dolną krawędzią płyt a dnem bloku powstaje pusta przestrzeń w której mogą gromadzić się zanieczyszczenia. Gromadzi się tu także masa czynna spływająca z płyt w trakcie eksploatacji. Z dwóch skrajnym ogniw akumulatora wyprowadza się końcówki biegunowe: dodatnią i ujemną. Warto także zwrócić uwagę na budowę samego korka. Korki mają bowiem specjalne otwory umożliwiające wydostanie się na zewnątrz gazów wydzielających się z ogniw przy ładowaniu akumulatora (tlenu i wodoru). Otwory te wykonuje się w sposób labiryntowy. Opisaną budowę akumulatora ołowiowego i przykładowe rozwiązanie korka pokazują rysunki. |
|
|
Metody oceny stanu akumulatora. Możemy wyróżnić cztery sposoby oceny stanu akumulatora: Przez pomiar gęstości elektrolitu - Jak wiadomo gęstość elektrolitu maleje ze wzrostem temperatury. Gęstość zmienia się o 0,01 [g/cm3] przy zmianie temperatury o 15 °C. Gęstość, jak wspominałem wcześniej powinno się mierzyć przy 25 °C. Można jednak przeliczyć gęstość zmierzoną przy innej temperaturze. Pokazuje to rysunek. Sposób przeliczania gęstości elektrolitu |
Na rysunku pokazano sytuację zmierzenia gęstości elektrolitu w temperaturze -5 °C. Zmierzona gęstość wyniosła 1,2 [g/cm3]. Aby przeliczyć tę gęstość na gęstość w umownej temperaturze 25 °C należy zaznaczony punkt przesunąć równolegle, względem narysowanych zielonym kolorem linii, do punktu przecięcia z linią temperatury odniesienia (25 °C). Rzutując teraz ten punkt na oś gęstości widzimy, że gęstość rzeczywista (ta według której określimy stan akumulatora) wynosi 1,18 [g/cm3]. Tok postępowania ilustruje linia żółta. Z wykresu tego możemy takrze szacunkowo w procentach określić stopiń naładowania akumulatora. Wystarczy spojrzeć na górną oś. Wnioskowania co do stanu akumulatora dokonujemy wg. poniższej tabeli. |
Gęstość elektrolitu [g/cm3] |
Diagnoza co do stanu naładowania akumulatora |
1,285 ... 1,3 |
Zbyt duża gęstość elektrolitu. Należy ją obniżyć w ten sposób, że usuwamy część elektrolitu zastępując go wodą destylowaną. |
1,28 |
Pełny stopień naładowania akumulatora |
1,2 ... 1,24 |
Należy doładować akumulator |
poniżej 1,15 |
Akumulator może ulec zasiarczeniu czyli trwałemu uszkodzeniu |
1,1 |
Zupełnie rozładowany (uszkodzony) |
1,15 ... 1,2 |
Akumulator wymaga natychmiastowego naładowania |
Poprzez poprawność pracy rozrusznika - Jest to sygnał diagnostyczny mówiący o sprawności akumulatora, zwłaszcza w zimie. Jeżeli widzimy, a raczej słyszymy, że obroty rozrusznika są obniżone to możemy przyjąć, że akumulator wymaga podładowania. Niestety nie raz słyszałem, jak kierowcy nad ranem "piłują" swoje pojazdy. Rozrusznik ledwo kręci, a oni wciąż piłują. Takie traktowanie akumulatora w połączeniu z niezachowaniem co najmniej 5-cio sekundowych przerw między kolejnymi rozruchami wydatnie przyczynia się do "zamordowania" akumulatora. Poprzez poziom świecenia reflektorów - W momencie gdy światła mijania są zapalone, a silnik nie pracuje cała energia do zasilania reflektorów jest czerpana z akumulatora. Zatem po poziomie świecenia możemy wnioskować o stanie naładowania akumulatora. Jeżeli po włączeniu silnika reflektory świecą zdecydowanie lepiej to akumulator wymaga podładowania. Ten sposób należy jednak traktować jako bardzo przybliżony. Słabsze świecenie może wynikać także np. ze złego połączenia klem z biegunami akumulatora. Za pomoca próbnika - Akumulator można także sprawdzić próbnikiem do akumulatorów samochodowych. Bada on napięcie akumulatora pod obciążeniem (przy włączonym rozruszniku). Pod obciążeniem przez akumulator przepływa określony prąd. Prąd o wartości 80...150 [A] powoduje wydzielenie się dużej ilości ciepła, więc pomiar należy przeprowadzić szybko. W tym przypadku możemy się posłużyć następującym wnioskowaniem: |
|
|
Ładowanie.
Na początek kilka wskazówek, których należy przestrzegać przy
ładowaniu akumulatora:
ładujemy wyłącznie prądem stałym
źródło prądu ładowania musi mieć napięcie wyższe od napięcia
akumulatora.
Dla akumulatorów 12-to woltowych napięcie źródła winno wynosić od
13,2 do 16,2 [V]
temperatura elektrolitu powinna wynosić od 5 do 40 °C
biegun "+" akumulatora łączymy z zaciskiem dodatnim prostownika.
Analogicznie minus z minusem.
podczas ładowania wykręca się korki akumulatora
Wyróżniamy następujące sposoby ładowania akumulatora:
doładowanie - czyli normalne uzupełnienie nagromadzonego w
akumulatorze ładunku. Prąd doładowania wynosi
podładowanie - w sytuacji konieczności szybkiego doprowadzenia
energii koniecznej jedynie do uruchomienia samochodu).
Polega na ładowaniu akumulatora prądem
do chwili rozpoczęcia gazowania, a następnie zmniejsza się prąd
ładowania do wartości
Ładowanie przyspieszone (podładowanie) nie jest dla akumulatora
korzystne i dlatego należy je przeprowadzać tylko w przypadkach
awaryjnych.
|
|
Charakterystyka Akumulatorów VRLA Bezobsługowe akumulatory kwasowo-ołowiowe VRLA. |
Dzięki swoim zaletom i właściwością eksploatacyjnym coraz częściej zastępują tradycyjne akumulatory tzw. mokre zarówno kwasowe, zasadowe jak i niklowo-kadmowe. Podstawową różnicą jest to, iż nie wymagają one czynności konserwacyjnych podczas eksploatacji, takich jak: uzupełnianie wody lub kontrola gęstości i poziomu elektrolitu. Akumulatory VRLA są akumulatorami szczelnymi i dzięki temu mogą pracować w dowolnej pozycji. W normalnych warunkach eksploatacji nie wydzielają gazów, dzięki szczelności są bezpieczne w eksploatacji i nieszkodliwe dla otoczenia (nie istnieje niebezpieczeństwo poparzenia kwasem siarkowym). Z uwagi na fakt, iż nie wydzielają gazów nie wymagają specjalnych pomieszczeń z wentylacją. |
Akumulatory VRLA GEL. Zalecana ładowarka (GEL) - 13,8V. |
Akumulatory VRLA są wykonywane w
dwóch technologiach:
|
YTX5L-BS Akumulator YUASA Budowa YUASA EN |
Akumulatory AGM wykorzystują separatory płyt z maty szklanej, które wchłaniają w siebie całą zawartość elektrolitu oraz umożliwiają gazom powstałym podczas ładowania rekombinację w wodę, co oznacza, że akumulator jest całkowicie bezobsługowy. Zastosowanie maty szklanej umożliwia pracę akumulatora pod zwiększonym ciśnieniem bez obaw o brak elektrolitu między płytami, co powoduje znaczne zwiększenie trwałości akumulatorów AGM w stosunku do akumulatorów zwykłych. Budowa UNIBAT |
Akumulator żelowy – rodzaj akumulatora kwasowo-ołowiowego z żelowym elektrolitem, powstałym w wyniku zmieszania kwasu siarkowego z krzemionką.
W akumulatorach żelowych stosuje się kolektory (kratki) wykonane ze stopów ołowiu nie zawierających antymonu. Inną technologią stosowaną w akumulatorach VRLA, konkurencyjną do akumulatorów żelowych, jest "AGM" (ang. absorptive glass mat) – technologia w której elektrolit jest zaabsorbowany w separatorze wykonanym z maty szklanej. Poprzez taki rodzaj wypełnienia przestrzeni międzyelektrodowej zlikwidowano możliwość wycieku elektrolitu z uszkodzonego mechanicznie akumulatora oraz polepszono moc maksymalną akumulatora ze względu na niską rezystancję wewnętrzną tego typu konstrukcji. Akumulatory żelowe stosuje się zarówno do pracy w reżimie cyklicznym (akumulatory małej i średniej pojemności do mobilnej elektroniki), trakcyjnym (wózki golfowe, inwalidzkie, maszyny czyszczące, wózki widłowe), jak i w zastosowaniach stacjonarnych (akumulatorownie, UPS) oraz w instalacjach solarnych. Wadą akumulatorów żelowych w stosunku do AGM są mniejsze moce podczas rozładowania dużymi prądami - powyżej C/3. Z tego powodu akumulatory żelowe nie są na ogół stosowane jako źródła dużych mocy, zwłaszcza w bardzo niskich temperaturach. |
|
Użytkowanie akumulatorów
żelowych i AGM
Przy wyborze akumulatora, należy wziąć pod uwagę: do jakiego
zastosowania będą użyte (praca buforowa czy cykliczna), wielkość
prądu odbioru, dostępne miejsce do zainstalowania akumulatora
(wymiarami akumulatora, wymiary są standardowe). Ponadto należy
pamiętać, że w miarę możliwości korzystniej jest zastosować
akumulator o pojemności większej niż wymagane minimum i nie
rozładowywać go zbyt głęboko (zaleca się wyładowanie do napięcia
1,9...2,0V/ogniwo, czyli 11,4...12V dla akumulatora 12V aby uzyskać
maksymalną żywotność), bo wtedy znacznie wzrośnie trwałość i
żywotność akumulatora. Różnica ceny mniejszego i większego
akumulatora nie jest duża, a trwałość, wzrośnie znacznie, nawet
kilkakrotnie.
Rozładowanie akumulatora poniżej 9,6V (przy 12V akumulatorach)
doprowadzi do nieodwracalnych zmian wewnątrz akumulatora i jego
pojemność znacznie spadnie, a w okresie gwarancyjnym stracisz
gwarancję. Dlatego warto stosować różnego rodzaju zabezpieczenia
przed głębokim rozładowaniem albo używać wskaźnik naładowania i
kontrolować jego poziom.
Przybliżony czas pracy akumulatora można wyliczyć ze wzoru:
h - czas pracy w godzinach
Ah - pojemność akumulatora
V - napięcie akumulatora
W - moc pobierana przez urządzenie
1,6 - współczynnik rozładowania akumulatora
h = ((Ah x V) / W ) / 1,6
Przed rozpoczęciem użytkowania akumulatora (po zakupie) zawsze warto
wykonać tzw. ładowanie wstępne, żeby zapewnić jego pełne naładowanie
i wyrównanie napięć na poszczególnych ogniwach. Celem ładowania
wstępnego jest dostarczenie ładunku kompensującego samorozładowanie
akumulatora oraz utrzymanie jego w stanie gotowości i pełnego
naładowania. Zalecane napięcie ładowania wstępnego wynosi 2,25-2,30V
na ogniwo czyli 13,5-13,8V dla akumulatorów 12V (w temperaturze
20ºC). Należy to uczynić gdyż akumulatory ulegają nieznacznemu
samorozładowaniu, a od momentu produkcji do czasu zainstalowania
akumulatora do użytkowania, może upłynąć trochę czasu. |
|
Akumulatory bezobsługowe SLA Akumulatory są elektrochemicznymi źródłami zasilania. W wyniku zachodzących reakcji chemicznych powstaje w nich energia elektryczna. Znamionowe napięcie ogniw ołowiowych wynosi 2V. Akumulator - w zależności od wymaganego napięcia zasilania - składa się z jednego lub więcej ogniw. Są to ogniwa wtórne (ładowalne), w których mamy do czynienia z odwracalną reakcją chemiczną. Ogniwa pierwotne stosuje się w bateriach i tam mamy do czynienia z nieodwracalną reakcją chemiczną, w wyniku której jest wytwarzana energia elektryczna. W akumulatorach występują dwa cykle pracy. Pierwszym jest ładowanie, podczas którego po doprowadzeniu napięcia z zewnątrz akumulator jest odbiornikiem energii elektrycznej. Wewnątrz niego energia elektryczna jest przetwarzana na energię chemiczną i w ten sposób kumulowana. Drugim cyklem jest pobieranie energii z akumulatora. Staje się on źródłem prądu elektrycznego w wyniku przemiany energii chemicznej na energię elektryczną i w ten sposób jest stopniowo rozładowywany. Anoda i katoda akumulatorów ołowiowo-kwasowych są wykonane z płyt ołowiowych, zaś elektrolitem jest kwas siarkowy (H2SO4). Stąd też wywodzi się nazwa tych akumulatorów. Można je można podzielić zasadniczo na dwie grupy: - akumulatory tradycyjne z ciekłym elektrolitem, - akumulatory szczelne (SLA - popularnie nazywane bezobsługowymi). Jednym z podstawowych parametrów akumulatora jest jego pojemność. Jest to zdolność do gromadzenia energii elektrycznej wyrażona zwykle w amperogodzinach [Ah]. Pojemność 65Ah oznacza, że akumulator może oddawać prąd o natężeniu 1A przez 65 godzin. Zalety akumulatorów bezobsługowych SLA Bezobsługowe akumulatory ołowiowo-kwasowe oznaczane są oznaczane najczęściej jako SLA (Sealed Lead-Acid - szczelne ołowiowo-kwasowe). Często stosuje się również w stosunku do nich nazwę VRLA (Valve Regulated Lead-Acid - ołowiowo-kwasowe regulowane zaworami). Dzięki swoim zaletom oraz właściwościom eksploatacyjnym coraz powszechniej zastępują tradycyjne (mokre) akumulatory kwasowe i zasadowe.
- nie wymagają pomieszczeń ze specjalną, wymuszoną wentylacją, - w porównaniu z klasycznymi akumulatorami mają niższą oporność wewnętrzną i są średnio o 70% mniejsze i o 50% lżejsze przy zachowaniu tej samej pojemności. Jako ciekawostkę można podać, że akumulatory SLA wykonywane w technologii AGM są stosowane od wielu lat w lotnictwie wojskowym, w tym w bombowcach B-52 i myśliwcach F-18. Technologie akumulatorów bezobsługowych SLA Akumulatory bezobsługowe SLA wykonywane są obecnie w dwóch technologiach różniących się sposobem wiązania elektrolitu. Akumulatory AGM (Absorbed Glass Mat) mają cały elektrolit uwięziony (wchłonięty) w separatorach z włókna szklanego o wielkiej porowatości. Separatory te są umieszczane między płytami ołowianymi akumulatora. Wykorzystywane jest tu zjawisko napięcia powierzchniowego w komórkach separatora wykonanego z odpowiedniej maty szklanej. Akumulatory AGM mają niższą rezystancję wewnętrzną, niż akumulatory żelowe. To zaś oznacza wyższe napięcie na zaciskach i dłuższy czas pracy. Jest to szczególnie zauważalne przy rozładowywaniu dużym prądem. Przy tych samych gabarytach akumulatory AGM mają również nieco większą pojemność od akumulatorów żelowych. Wynika to stąd, że część elektrolitu w akumulatorach żelowych stanowi czynnik żelujący. W technologii żelowej elektrolit jest unieruchomiony przez dodanie do niego niewielkiej ilości krzemionki SiO2. Rekombinację gazów umożliwiają kanaliki tlenowe w strukturze żelu. Akumulatory żelowe lepiej odprowadzają ciepło wytwarzane przy przepływie prądu. Dzięki dużej pojemności cieplnej akumulatory żelowe zapewniają wysokie bezpieczeństwo pracy w podwyższonych temperaturach.
Elektrolit jest pochłonięty przez separator międzypłytowy (w postaci maty szklanej) i w ten sposób uwięziony między płytami. Gaz powstający w trakcie elektrolizy na płycie dodatniej jest przekazywany za pośrednictwem specjalnego separatora do płyty ujemnej, gdzie jest rekombinowany do postaci siarczanu ołowiu i wody. Takie rozwiązanie eliminuje konieczność uzupełniania elektrolitu, jak to się dzieje w przypadku klasycznego akumulatora, gdzie tlen i wodór są wydalane do atmosfery. Dzięki temu możemy mówić, że akumulator AGM nie wymaga obsługi. Ponieważ elektrolit utrzymywany jest między elektrodami dzięki specjalnej konstrukcji płyt, akumulator może pracować ponadto w każdej pozycji. Każde ogniwo akumulatora bezobsługowego (6 woltowy - 3 ogniwa, 12 woltowy - 6 ogniw) posiada jednokierunkowy, samouszczelniający się zawór bezpieczeństwa. Zawór ten otwiera się w przypadku wzrostu ciśnienia wewnątrz akumulatora (np. przy przeładowaniu) i wypuszcza gazy na zewnątrz chroniąc obudowę przed rozsadzeniem. Żywotność akumulatorów bezobsługowych AGM Po długim użytkowaniu następuje zużycie elektrod. Efektywny okres żywotności standardowego akumulatora AGM wynosi od trzech do pięciu lat przy pracy rezerwowej i około 200 cykli (1 cykl, to 100% wyładowania) przy pracy cyklicznej. Po tym okresie nie jest możliwe przywrócenie jego pojemności.
- mała pojemność cieplna,
- brak rezerwy elektrolitu,
- ograniczona emisja ciepła do otoczenia.
Żywotność zmniejsza się nawet o połowę na każdy wzrost temperatury o
8°C powyżej znamionowej temperatury pracy. Oznacza to, że akumulator
eksploatowany w 28°C zachowa 50% a w 36°C tylko 25% projektowanej
żywotności. W celu uzyskania maksymalnej żywotności przy pracy
buforowej należy:
- umieszczać akumulator z dala od urządzeń będących źródłem ciepła
(np. transformator, radiator),
- zachować przynajmniej 1,5cm odstępu wokół akumulatora oraz
stosować urządzenia z otworami wentylacyjnymi w obudowie dla
zapewnienia swobodnej cyrkulacji powietrza, zastosować efektywną
naturalną lub wymuszoną wentylację,
W takich przypadkach mogą być stosowane zarówno bezobsługowe akumulatory uniwersalne (np. serii EP Europower), jak i dedykowane do pracy buforowej (np. serii EV Europower). Akumulatory dedykowane do pracy buforowej mają z reguły nieco większą pojemność przy tych samych rozmiarach.
Szczelne akumulatory ołowiowo-kwasowe AGM są wrażliwe na powtarzające się nadmierne (zbyt głębokie) rozładowania. Nadmierne rozładowanie akumulatora powoduje ograniczenie jego możliwości magazynowania energii, zmniejszenie pojemności i skrócenie żywotności. Przyczyną nadmiernego rozładowania może być również pozostawienie rozładowanego akumulatora przez dłuższy czas bez ładowania. Zbyt głębokie rozładowanie prowadzi do zasiarczenia, które objawia się częściową, nieodwracalną utratą dostępnej pojemności.
Moduł odłącza akumulator od obciążenia w sytuacji grożącej jego całkowitym rozładowaniem. Wartością graniczną jest napięcie 10,5V. Dzięki temu są zachowane prawidłowe warunki eksploatacji akumulatora oraz skraca się czas potrzebny na jego ponowne naładowanie. Moduł zabezpieczający chroni również zasilany uklad przed nieprzewidywalnymi skutkami związanymi z obniżeniem napięcia zasilania. Moduł może współpracować ze wszystkimi urządzeniami, które nie są wyposażone w takie zabezpieczenie. Ładowanie akumulatorów bezobsługowych AGM Akumulatory bezobsługowe
Przedstawiona na powyższej fotografii ładowarka EUROPOWER LC-2213 jest przeznaczona do ładowania 12-woltowych akumulatorów ołowiowo-kwasowych AGM i żelowych. Dzięki trzystopniowej metodzie ładowania możliwe jest podłączanie ogniw pracujących cyklicznie i buforowo. Akumulator po naładowaniu doładowywany jest niewielkim prądem konserwującym, dzięki czemu może być podłączony do ładowarki dowolnie długo. Należy bezwzględnie przestrzegać dolnej granicy pojemności ładowania ładowarki 14Ah, gdyż przekroczenie jej grozi nieodwracalnym uszkodzeniem akumulatora. Górna granica 40Ah jest wyznaczana poprzez minimalny prąd ładowania ogniw, przekroczenie jej nie wiąże się z uszkodzeniem akumulatora, lecz skutecznie wydłuża czas jego ładowania. Składowanie akumulatorów bezobsługowych AGM Sprawność akumulatora jest określana stosunkiem energii, którą można pobrać z niego do energii dostarczonej w procesie ładowania. Akumulator posiada pewną rezystancję wewnętrzną, można więc pobrać z niego mniej energii, niż dostarczono.
|
|
|
|
Łuk elektryczny, wyładowanie łukowe – ciągłe wyładowanie elektryczne zazwyczaj w gazie pod ciśnieniem normalnym (atmosferycznym) lub wyższym. Cechą charakterystyczną jest bardzo mały wewnętrzny opór elektryczny. Wyładowanie zachodzi pomiędzy dwiema elektrodami z materiału przewodzącego prąd elektryczny lub między stykami mechanicznego łącznika elektrycznego w trakcie wyłączania prądu elektrycznego.
Łuk elektryczny powstaje najczęściej na skutek zwarć w urządzeniach
elektrycznych, których przyczyną są zarówno uszkodzenia, jak i
błędne postępowanie człowieka. Energia termiczna łuku elektrycznego
uszkadza podczas wypadków najczęściej odsłonięte części ciała
poszkodowanych lub słabiej chronione przez odzież. Zazwyczaj jest to
skóra rąk i twarz poszkodowanych (Czytaj więcej na ten temat).
Groźne są oparzenia łukiem przy urządzeniach elektrycznych o
napięciu większym niż 6 kV. W tych przypadkach na człowieka działa
większa energia cieplna łuku niż w urządzeniach niskiego napięcia, a
oparzenia są na ogół bardziej rozległe. Uszkodzenia skóry i tkanek
podskórnych przez łuk elektryczny zazwyczaj rozprzestrzeniają się
poza pierwotny obszar oparzeń. Często występuje pożar ubrania.
Łuk elektryczny i jego właściwości
Powstawanie łuku jest związane z jonizacją kanału wyładowania
elektrycznego, który przekształca się w strumień plazmy o bardzo
wysokiej temperaturze. Łuk wytwarza ciśnieniową falę uderzeniową,
która gwałtownie nagrzewa powietrze wzdłuż osi łuku. Powstający
gorący strumień gazów unosi z powierzchni przewodnika roztopione
cząsteczki metali, które podczas oparzenia wnikają w głąb skóry
poszkodowanego wywołując jej metalizację. Następuje wtedy
elektroliza płynu tkankowego, w której kwasy tłuszczowe reagują ze
związkami metalu tworząc sole metaliczne, przenikające do głębszych
warstw skóry. Poszkodowani czują ból pochodzący od oparzenia skóry
cząsteczkami metalu oraz napięcie skóry pochodzące od obecności ciał
obcych na naskórku. |
|
|
Smart Battery | 12V (LITHIUM) Batteries |
Akumulator litowo-jonowy (Li-Ion) – rodzaj akumulatora elektrycznego, w którym jedna z elektrod jest wykonana z porowatego węgla, a druga z tlenków metali, zaś rolę elektrolitu pełnią złożone chemicznie sole litowe rozpuszczone w mieszaninie organicznych rozpuszczalników. Akumulatory tego typu mają napięcie ok. 3,6 V na ogniwo. Technologia ta pozwala na skumulowanie dwa razy więcej energii niż w akumulatorach NiMH o tym samym ciężarze i wielkości. Efekt pamięci oraz efekt leniwej baterii nie występuje. Zastosowanie akumulatorów litowo-jonowych Z racji tego, że akumulatory litowo-jonowe są jednymi z najlżejszych, są one stosowane przede wszystkim we wszelkiego rodzaju sprzęcie elektronicznym. Obecnie najczęściej wykorzystuje się je w laptopach, telefonach komórkowych oraz innych urządzeniach przenośnych. Od pewnego czasu rośnie także zainteresowanie użyciem dużych pakietów akumulatorów litowo-jonowych (zazwyczaj od 20 do nawet 100 kWh) |
w pojazdach elektrycznych. Wprowadzenie do produkcji samochodów i ciężarówek elektrycznych na skalę masową może w niedalekiej przyszłości wielokrotnie zwiększyć produkcję ogniw litowo-jonowych. Także producenci pojazdów z napędem hybrydowym coraz częściej zaczynają stosować ogniwa litowo-jonowe zamiast NiMH. Ogniwa litowo-jonowe stosowane w pojazdach elektrycznych znacznie różnią się od tych stosowanych w sprzęcie elektronicznym. Różnice wynikają przede wszystkim z większych wymagań związanych z warunkami pracy oraz większą wymaganą trwałością, sięgającą nawet 10 lat. Ponadto pakiety wyposażone są w specjalne układy chłodzenia i ogrzewania, zapewniające optymalną temperaturę pracy. |
Smart Battery | 12V (LITHIUM) Batteries |
Smart Battery | 12V (LITHIUM) Batteries |
Ogniwa litowo-jonowe używane w pojazdach mogą być także szybko ładowane, zazwyczaj od 0 do 80% w 15-30 minut bez znaczącego wpływu na ich żywotność. Przykładem wykorzystania ogniw litowo-jonowych typu 18650 (o najwyższej jakości oraz z dodatkowymi zabezpieczeniami) jest sportowy samochód elektryczny Tesla Roadster, w którym zastosowano aż 6831 takich ogniw. Wielu producentów samochodów planuje jednak w swoich pojazdach użyć ogniw wielkoformatowych, o dużych pojemnościach np. Nissan Leaf. Prawdopodobnie największe pakiety akumulatorów litowo-jonowych (nawet 280 kWh) są stosowane w ciężarówkach i ciągnikach siodłowych firmy Balqon Corporation. Akumulatory litowo-jonowe są ostatnio stosowane także jako stacjonarne magazyny energii przy odnawialnych źródłach energii, które charakteryzują się znaczną niestabilnością pracy. Innym, wciąż eksperymentalnym zastosowaniem akumulatorów litowo-jonowych jest lotnictwo. |
Wskazówki przedłużające życie akumulatorów Li-ion Akumulatory Li-ion, w przeciwieństwie do akumulatorów NiCd czy NiMH, powinny być ładowane często i jak najszybciej po rozładowaniu. Jeśli jednak nie będą używane przez dłuższy okres, powinny zostać rozładowane do około 40%. W takim stanie akumulator ma znacznie wyższą żywotność. Jeżeli akumulator będzie przechowywany w stanie całkowitego rozładowania, może ulec uszkodzeniu. Akumulatorów tego typu nie trzeba koniecznie formować, w przeciwieństwie do akumulatorów starszego typu. Należy ograniczyć lub w ogóle nie używać funkcji, które powodują pełne rozładowanie baterii (spotykanych w laptopach i telefonach komórkowych pracujących z bateriami niklowymi). Akumulator powinien być przechowywany w chłodnym miejscu. Nie powinien być jednak poddawany działaniu ujemnych temperatur. Przechowywanie w wysokich temperaturach (np. w nagrzanym samochodzie lub w pobliżu grzejnika) przyspiesza proces starzenia. Akumulatory Li-ion mogą, zapalić się, wybuchnąć lub rozszczelnić się (wyciek elektrolitu), jeśli zostaną nagrzane do zbyt wysokich temperatur. Nie należy ich przechowywać w samochodzie podczas upalnych i słonecznych dni. |
Kontroler solarny PWM POBIERZ INSTRUKCJA CM20D PDF (1,84 MB) POBIERZ KARTA KATALOGOWA PDF (451 KB) |
Zwarcie akumulatora może spowodować zapłon lub eksplozję. Nie należy również otwierać akumulatora. Akumulatory Li-ion zawierają urządzenia zabezpieczające, które, jeśli zostaną uszkodzone, również mogą spowodować, że akumulator zapali się lub wybuchnie. Ładowanie takiego akumulatora jest niebezpieczne. Podczas ładowania ogniwo (akumulator) rozgrzewa się co może doprowadzić do wybuchu. Ładowanie Akumulatory litowo-jonowe muszą być ładowane 2-fazowo[potrzebny przypis]: ładowanie stałym prądem o wartości odpowiedniej dla danego ogniwa, aż ogniwo osiągnie 4,20 V[potrzebny przypis] ładowanie stałym napięciem 4,20 V, aż prąd spadnie do 50 mA lub 55 mA (dla pewnych typów ogniw Li-ion o napięciu znamionowym 3,70 V napięcie ładowania wynosi 4,10 V na ogniwo), lub do założonego ułamka wartości (np. 2 do 10%) prądu płynącego w pierwszym etapie[potrzebny przypis]. Nie należy rozładowywać ogniw Li-ion do napięcia niższego niż 2,75 V do 3,2 V na ogniwo[potrzebny przypis]. Materiały stosowane komercyjnie Rosnące zapotrzebowanie na akumulatory doprowadziło sprzedawców oraz pracowników naukowych do zwiększenia uwagi nad poprawą gęstości energii, temperatury pracy, bezpieczeństwa, trwałości, czasu ładowania, mocy wyjściowej oraz nad kosztami stosowania litu w bateriach typu Li-ion. Następujące materiały były stosowane w handlowo dostępnych ogniwach: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Panele polikrystaliczne Są to panele fotowoltaiczne, składające się z modułów wykonanych z wielu kryształów krzemu. Taka struktura modułów jest znacznie łatwiejsza i tańsza do uzyskania w porównaniu do np. paneli monokrystalicznych, przekłada się ona jednak na niższą sprawność modułów. Panele te charakteryzują się sprawnością wynoszącą maksymalnie ok. 21%. Obecnie należą do najbardziej popularnych paneli fotowoltaicznych. Ich duży udział w rynku (stanowiący obecnie około 62%) przekłada się na dużą liczbę producentów ze znacznym doświadczeniem co daje nam duże pole manewru przy zakupie oraz pewność, że kupujemy sprawdzoną technologię. Dominującą rolę wśród producentów paneli polikrystalicznych mają przedsiębiorcy z Chin, spośród których największą produkcją może pochwalić się Yingli Solar i Trina Solar. Panele monokrystaliczne W odróżnieniu od paneli polikrystalicznych składają się z modułów fotowoltaicznych zbudowanych z pojedynczych kryształów krzemu. W wyniku procesów technologicznych w zakładach produkcyjnych otrzymuje się pojedyncze kryształy krzemu w kształcie walców, które następnie są cięte na cienkie wielokątne płytki wykorzystywane w panelach. Wykorzystanie monokryształów krzemu umożliwia uzyskanie dużej sprawności konwersji energii słonecznej w energię elektryczną osiągającą, w przypadku obecnie produkowanych na skalę przemysłową modułów, do 25%. Nie zawsze jednak przekłada się to na większą sprawność całego panelu. Wynika to z faktu, że ze względu na ograniczenia technologiczne poszczególne moduły mają kształt wielokątów i nie są w stanie pokryć całej powierzchni panelu (dzięki czemu przykładowo jesteśmy w stanie z daleka odróżnić je od paneli polikrystalicznych). Jednakże, podobnie, jak panele polikrystaliczne, cieszą się one dużą popularnością (stanowiąc 24% rynku) i są produkowane przez wielu producentów, wśród których tak jak w przypadku paneli polikrystalicznych dominują potentaci z Państwa Środka tacy jak Yingli Solar. Panele cienkowarstwowe Do tej grupy paneli zalicza się panele: -z krzemu amorficznego -CdTe -CIS i CIGS Panele te łączy z punktu widzenia konsumenta przede wszystkim niższa cena. Przekłada się na nią niestety również niższa sprawność. Panele cienkowarstwowe posiadają niższą masę, co umożliwia ich łatwą implementację w elewację zabudowań (tzw. BIPV czyli Building Integrated Photovoltaics). Co więcej, nie są one aż tak podatne na wysokie temperatury, przez co w miesiącach letnich spadek ich sprawności nie będzie odczuwalny. Wymagają one jednak do poprawnego działania droższej instalacji wyposażonej np. w inwerter transformatorowy galwanicznie izolowany. Wśród paneli cienkowarstwowych, szczególnie w starszych modelach, możliwe jest występowanie korozji TCO, która charakteryzuje się ich mętnieniem, a przez to spadkiem sprawności. Obecnie nie cieszą się one dużą popularnością i stanowią około 14% rynku. Panele z krzemu amorficznego o sprawności dochodzącej do ok. 12%. Charakteryzują się jednolitą brązową. Niestety poza niską sprawnością wykazują się one także, z biegiem czasu, spadkiem mocy maksymalnej, na który wpływ ma np. zjawisko Stablera-Wronskiego, wynikające ze zmian konduktywności krzemu amorficznego pod wpływem światła słonecznego. Do czołowych producentów paneli z krzemu amorficznego należy między innymi Sharp, znany z produkcji sprzętu elektronicznego. Panele CdTe wykonane w oparciu o tellurek kadmu o sprawności wynoszącej ok. 14%. Wyróżnia je jednolita ciemna barwa, bardzo atrakcyjna w przypadku implementowania paneli w zabudowę. Pomimo tego, że składają się z kadmu nie stanowią zagrożenia dla środowiska w trakcie eksploatacji. Dopiero ich utylizacja może powodować pewne problemy i generować dodatkowe koszty. Jednym z największych producentów paneli CdTe jest amerykański First Solar. Panele CIS i CIGS wykonane z miedzi, indu, selenu oraz galu (w przypadku paneli CIGS) charakteryzują się sprawnością na poziomie 8%, oraz tak jak w przypadku paneli CdTe ciemną barwą. Cechą wyróżniającą ten typ paneli jest stosunkowe dobre wykorzystanie promieniowania rozproszonego (dominującego np. w pochmurne dni). Liderem w produkcji paneli w tej technologii jest np. Frontier Solar. Powyższe zestawienie wskazuje, że każda z obecnych na rynku technologii ma zarówno wady jak i zalety. Podczas doboru odpowiedniego rozwiązania pierwszym parametrem, który bierzemy pod uwagę jest często sprawność panelu. Nie jest to jednak jedyne kryterium, którym powinniśmy się kierować. Ma ono szczególne znaczenie przede wszystkim w wypadku ograniczonej powierzchni przeznaczonej pod wykonanie instalacji. W innych przypadkach niższą sprawność możemy łatwo zrekompensować przez pokrycie panelami większej powierzchni. W trakcie planowania inwestycji powinniśmy przeanalizować parametry takie jak: Awaryjność paneli- na którą składa się szereg czynników, takich jak odporność na zacienienie, uszkodzenia mechaniczne czy podwyższone temperatury. Jest to element kluczowy, gdyż w przypadku zaistnienia awarii może przesądzić o opłacalności danej inwestycji. W związku z czym powinniśmy zawsze wybierać panele renomowanych producentów a przy ich instalacji korzystać z usług doświadczonych instalatorów. Temperature Coefficient of Power- czyli temperaturowy współczynnik mocy, pozwalający określić spadek wydajności paneli w czasie występowania podwyższonej temperatury. Najczęściej wynosi on od około -0.24%/°C w przypadku paneli cienkowarstwowych do nawet -0.45%/°C w przypadku paneli mono- i polikrystalicznych. Przy czym są to wartości określane względem nominalnej temperatury paneli przy temperaturze powietrza wynoszącej 20°C. Spadek mocy maksymalnej w czasie- z biegiem lat moc maksymalna użytkowanych paneli fotowoltaicznych będzie spadać. Jest to zjawisko całkowicie naturalne a jego przebieg powinien być opisany w charakterystyce panelu udostępnianej przez producenta. W przypadku większości paneli wynosi on około 1% rocznie. Moc uzyskiwana w mniej sprzyjających warunkach- moc paneli fotowoltaicznych przedstawiana przez producenta (określana w Wp), jest zawsze wartością maksymalną uzyskaną w warunkach laboratoryjnych STC (Standard Test Conditions). Badania te są prowadzone przy natężeniu promieniowania słonecznego na poziomie 1000 W/m2, temperaturze 25°C i spektrum promieniowania dla gęstości atmosfery równej 1,5. W praktyce parametry te są prawie niemożliwe do uzyskania. W związku z tym przy doborze paneli powinno się także przeanalizować dodatkowe informacje dotyczące ich charakterystyki pracy w mniej sprzyjających warunkach. Na chwilę obecną nie można jednoznacznie stwierdzić, która z technologii królujących na rynku jest najlepsza. Wszystko zależy od indywidualnych wymagań klienta, a także parametrów poszczególnych modeli oferowanych przez producentów. W trakcie rozważań należy dokładnie przeanalizować parametry branych pod uwagę urządzeń i rozważać tylko zakup produktów sprawdzonych producentów. Będziemy mieli wtedy gwarancję wydajnej i bezawaryjnej pracy naszej instalacji nawet na najbliższe 25-30 lat. |
|
|
|
|