RadioElektryka@Poczta.Fm

Tel: +48 572-147-631

Gg: 10335254

SERWIS ELEKTRONICZNY - RADIOELEKTRYKA SOSNOWIEC POLSKA

NIEZALEŻNA DZIAŁALNOŚĆ BADAWCZO - NAUKOWA KLIKNIJ NA OPIS DOKUMENTU

WWW.RADIOELEKTRYKA.GLT.PL WWW.RADIOELEKTRYKA.PRV.PL

 

 

Zamiast budować piracką stację radiową i drżeć przed organami prawa, uruchom radio internetowe. Szybko, bezpłatnie i całkowicie legalnie rozpoczniesz nadawanie własnych audycji.

Tworzenie prywatnych internetowych stacji radiowych jeszcze do niedawna wydawało się bardzo kuszące. Rzetelne ich prowadzenie napotyka jednak sporo trudności, z których główną jest konieczność wykupienia odpowiedniego serwera, gdy stacja zdobędzie większą popularność. Nie należy się jednak zrażać - początek nie powinien nikomu sprawić kłopotu. Najważniejsze jest szybkie, stałe połączenie z Internetem, poza tym trzeba mieć mikrofon (na początek w zupełności wystarczy nawet najtańszy) oraz zestaw oprogramowania. Aplikacje potrzebne do uruchomienia stacji radiowej są bezpłatne, wystarczy pobrać je z Sieci, znajdziesz je także na naszym krążku.
 


Rozgłośnia internetowa będzie oparta na serwerze Icecast (http://www.icecast.org) , wykorzystującym strumieniową transmisję dźwięku w formacie MP3 lub OGG Vorbis i co ważne, rozpowszechnianym jako open source, na zasadach otwartej licencji GNU GPL, podobnie zresztą jak format OGG Vorbis. Większość internetowych stacji używa bezpłatnego serwera SHOUT-cast
(http://www.SHOUTcast.com ), opracowanego przez twórców Winampa (http://www.nullsoft.com ). SHOUTcast łatwiej skonfigurować niż Icecast, ale nie obsługuje OGG Vorbis, a format ten daje lepszą jakość dźwięku wolnych strumieni audio (48 kb/s i mniej), a więc w amatorskich stacjach radiowych sprawdzi się znakomicie. Icecast umożliwia nawet strumieniową transmisję wideo (w formacie Theora video), ale trudniej go skonfigurować i wymaga edycji plików XML. Jest jednak wciąż rozwijany i jeśli użytkownicy będą potrzebować prostszych narzędzi konfiguracyjnych, to z pewnością takie powstaną. W przeciwieństwie do niego SHOUTcast przestał być rozwijany, chociaż wciąż pozostaje bezpłatny.

Nullsoft – założone przez Justina Frankela w 1997 przedsiębiorstwo tworzące oprogramowanie. Jego nazwa pochodzi z żartobliwego przekształcenia Microsoft – amerykańskiego giganta i największego na świecie producenta oprogramowania – a null (czyli informatyczne „zero”) to mniej niż micro.

Nullsoft odpowiada za stworzenie programów takich jak: odtwarzacz plików multimedialnych Winamp i radia internetowego – SHOUTcast. Inne równie produkty tej firmy to Nullsoft Scriptable Install System, open source’owy instalator, a także Gnutella, WASTE, Nullsoft Streaming Video (NSV).

1 czerwca 1999 firma America Online (AOL) przejęła Nullsoft. Po przejęciu siedziba firmy przeniosła się do San Francisco w Kalifornii. W 2002 roku pojawiły się doniesienia w prasie o rozwijanej przez firmę technologii Ultravox. Pomimo że AOL starał się ograniczyć dystrybucję Gnutelli i WASTEa, technologia Ultravox była używana przez niektóre usługi radiowe AOL w 2003 roku. Także w 2003 roku została zapowiedziana usługa Nullsoft Television, oparta na formacie NSV. Biura Nullsoftu w San Francisco zostały zamknięte w grudniu 2003 wraz z odejściem Frankela i oryginalnego zespołu twórców Winampa. Nullsoft stał się oddziałem AOL Music. W 2013 niektóre strony AOL Music zostały zamknięte, a inne sprzedane Townsquare Media(ang.).

W listopadzie 2013, pojawił się nieoficjalny raport jakoby Microsoft rozmawiał z AOL w sprawie przejęcia Nullsoftu.

14 stycznia 2014 belgijski agregator radiowy Radionomy kupił markę Nullsoft, a wraz z nią Winampa i Shoutcast. Szczegóły tej transakcji nigdy nie zostały publicznie ujawnione. Radionomy CEO Alexandre Saboundjian ujawnił, że ma co do Winampa duże plany.

Nullsoft
Państwo Stany Zjednoczone
Siedziba Sedona, Arizona

SHOUTcast – nazwa systemu opracowanego przez Nullsoft, służącego do nadawania dźwięku i obrazu w postaci strumienia danych na bazie protokołu HTTP. System powstał z myślą o aplikacji Winamp. W głównej mierze służy do nadawania internetowych stacji radiowych i telewizyjnych.

System SHOUTcast składa się z dwóch modułów:

SHOUTcast DSP – Moduł źródłowy służący do nadawania surowcowego strumienia z aplikacji odtwarzającej do modułu dystrybucyjnego. Oficjalna wersja modułu jest dostępna tylko w postaci wtyczki do programu Winamp, lecz istnieje oprogramowanie do innych odtwarzaczy lub postaci oddzielnych aplikacji odtwarzających, stworzone przez osoby trzecie.
SHOUTcast DNAS (ang. Distributed Network Audio Server) – Moduł dystrybucyjny, tj. serwer wysyłający strumień do odbiorców, który może działać w dwóch trybach:
Tryb radiowy – Strumień odbierany z modułu źródłowego jest nadawany do klientów połączonych do DNAS. W ten sposób dźwięk i obraz odtwarzany przez aplikacje z modułem źródłowym zarządzanym przez np. DJ-a dociera do odbiorców.
Tryb "na żądanie" – DNAS po uprzednim żądaniu klienta nadaje strumień wybranego przez niego pliku dźwiękowego lub wideo, który jest przetrzymywany na dysku serwera z DNAS.
Oficjalna wersja modułu DNAS w celu kompatybilności z serwerami jest dostępna dla różnych systemów operacyjnych

Transmisja strumienia odbywa się na bazie protokołu HTTP. Serwer DNAS domyślnie nasłuchuje port 8000. W przypadku połączenia przez aplikację niebędącą przeglądarką internetową rozpoczyna przesyłanie strumienia, zaś po połączeniu poprzez przeglądarkę generuje stronę internetową pozwalającą obejrzeć podstawowe informacje o konfiguracji oraz na administrację modułu DNAS po uprzednim zalogowaniu.