Podstawy budowy i konstrukcji
nadajników radiowych FM.
Poniższy schemat blokowy prezentuje podstawową konstrukcję nadajnika
FM. Schemat ten prezentuje podstawowy model konstrukcyjny nadajnika
:
źródło sygnału audio wzmacniacz audio generator nośnej modulator FM
separator driver HF wzmacniacz mocy (PA) filtry pasmowe antena
Podstawy budowy to może lekka przesada. Mam nadzieje że czytając te
strony masz już jakieś pojęcie o teorii fal radiowych. Są to
elementarne podstawy wiedzy które musisz posiadać chcąc zabrać się
do konstrukcji własnego nadajnika . Praktycznie powinny wystarczyć
lekcje fizyki z podstawówki oraz średniej . Dlatego właśnie w tym
miejscu pominę nudną - fizyczną - część radioelektroniki i przejdę
od razu do omówienia budowy nadajnika . Opierać będę się na
schemacie blokowym zamieszczonym powyżej. Schemat ten prezentuje
elementarną , lecz najczęściej stosowaną konstrukcję nadajnika .
Strona ta zawiera jedynie ogólne omówienie budowy nadajników FM. Aby
poznać szczegóły nie wahaj się klikać na odnośniki które zaprowadzą
Cię do opisów szczegółowych gdzie poznasz dogłębnie interesujący cię
temat .
Źródło sygnału audio.
Pierwszym blokiem jest źródło sygnału audio . Ten element to źródło
dźwięku który emitowany będzie w eter. Najczęściej jest to mixer
audio który sumuje dźwięki z kilku urządzeń wejściowych (np.
mikrofon, CD, magnetofony czy karta dźwiękowa PC) lecz równie dobrze
podpiąć można pojedyncze urządzenie. W bardziej rozbudowanych
nadajnikach elementem tym jest koder stereo który umożliwia
nadawanie stereofoniczne . Źródło sygnału audio powinno dawać dźwięk
o odpowiednim poziomie głośności i dobrej jakości .
Źródłem sygnału audio jest dowolne urządzenie przetwarzające dźwięk
. Może być to magnetofon , CD czy karta dźwiękowa komputera .
Nieodzowny jest tu mixer audio który wszystkie te źródła połączy w
jedno oraz odpowiednio wzmocni . Oczywiście nie można zapomnieć
również o mikrofonie . W zależności od źródła sygnału wymagane jest
zróżnicowany poziom wzmocnienia każdego z nich . Mikrofon dynamiczny
musi mieć bardzo duże wzmocnienie a odtwarzacz CD niewielkie .
Wyrównanie poziomów sygnałów jest konieczne z dwóch powodów : różne
źródła dźwięku muszą mieć tą samą głośność , nie można dopuścić do
przesterowania modulatora . Rozbudowane mixery posiadają również
korekcję widma sygnału audio popularnie zwaną korektorem lub
equalizerem . Jest to bardzo dobre rozwiązanie ponieważ pozwala
przystosować dźwięk do najlepszej jakości . Proponuję również
zastosowanie oddzielnego korektora , choćby bardzo prostego (
regulacja basów i sopranów ) na kanał mikrofonowy , ponieważ w
amatorskich rozwiązaniach odsłuch mamy razem z mikrofonem , co
powoduje sprzężenia objawiające się piskami i innymi zakłóceniami
dźwięku . Korektor taki pozwala wtedy na ograniczenie częstotliwości
przenoszenia mikrofonu . Dobrze jest również aby mixer posiadał
wizualny wskaźnik poziomu sygnału wychodzącego , który umożliwia
ciągłą kontrolę nad poziomem wysterowania nadajnika . Myślę że ta
część nadajnika nie wymaga szczegółowych opisów . Nie zamieszczam tu
schematu żadnego mixera ponieważ fachowa prasa ("Praktyczny
elektronik","Radioelektronik") oraz inne witryny nt. elektroniki są
nimi przepełnione . Konstrukcja mixera jest tak banalnie prosta iż
nie powinna sprawić kłopotów nikomu . Z resztą , od biedy można
nabyć w dowolnym sklepie elektronicznym gotowy zestaw do
samodzielnego montażu .
Wzmacniacz audio.
Następnym elementem jest wzmacniacz audio. Element ten ma za zadanie
dopasować poziom sygnału ze źródła do wejścia modulatora. Chciałbym
zaznaczyć w tym miejscu iż wzmacniacz ten paradoksalnie powinien
zmniejszać poziom sygnału . Dzieje się tak dlatego iż jeżeli źródłem
dźwięku jest urządzenie o wysokim poziomie sygnału (np. CD) lub jest
nim mixer to posiadają one dostateczne, a nawet zbyt wielkie
wzmocnienie i istnieje obawa o przesterowanie wejścia modulatora.
Dlatego optymalnie zaleca się w tym miejscu zastosowanie kompresora
dynamiki.
Przejdę teraz do omówienia wzmacniaczy wejściowych . Temat ten
właściwie jest tylko teorią ponieważ w niewielu przypadkach istnieje
potrzeba zastosowania wzmocnienia w tym bloku . Po przejściu przez
mixer sygnał zapewne ma już wystarczającą wartość , taką aby mógł on
wysterować multiplekser . Więc tak właściwie to omówię tutaj
parametry sygnału jaki powinien dotrzeć do wejść kodera stereo . Po
pierwsze powinien mieć on jednak wystarczający poziom . Jeśli
zachodzi obawa o zbyt małą jego wartość powinniśmy wzmocnić go
dostatecznie . Zbyt niska wartość powoduje zwężenie szerokości
modulacji . U nas objawia się to jedynie cichym dźwiękiem jaki
odbieramy w odbiorniku odsłuchowym , lecz ze wzrostem odległości od
nadajnika sygnał HF jest bardziej podatniejszy na zakłócenia .
Następnie powinniśmy zadbać o to aby jego wartość nie była zbyt
wysoka . Jeśli tak się dzieje odbierany dźwięk obarczony jest
zniekształceniami (charakterystyczne trzeszczenie) . W przypadku
przesterowania dźwięk , szczególnie w wysokich częstotliwościach
(soprany) jest podatny na zniekształcenia . Powodem tego jest
szersza modulacja FM w tym paśmie . Aby zapowiedz powstawaniu tego
zjawiska powinniśmy stale (choćby za pomocą wskaźników) monitorować
dźwięk wychodzący z mixera . Pomocnym tutaj , i często stosowanym
układem jest kompresor dynamiki . Reguluje on samoczynnie wartość
sygnału audio w zależności od ustalonego progu . Jeśli poziom jest
za mały kompresor go wzmacnia , jeśli zbyt wielki zmniejsza . Jest
to ten sam układ który stosowany jest w magnetofonach z automatyczną
regulacją poziomu sygnału . Próg kompresora , czy w ogóle
wzmocnienia powinniśmy ustalić na 90 % dewiacji modulatora . Bez
pomocy oscyloskopu jest to nieco utrudnione . W takim przypadku ,
aby to uczynić powinniśmy wychwycić graniczny próg przesterowywania
się nadajnika na najwyższym możliwym poziomie sygnału z mixera , a
następnie nieco go obniżyć . Ten stopień również często zawiera
specjalne korektory charakterystyki widma sygnału audio zwane
preemfazami. Są to zestrojone na stałe filtry mające za zadanie
podbić poziom sygnału w zakresie wyższych częststotliwości
akustycznych , a co za tym idzie poszerzyć modulację nadajnika , co
wpływa bardzo korzystnie na polepszenie stosunku sygnału do zakłóceń
.
Multiplekser stereofoniczny
Następnym blokiem według naszego schematu blokowego (patrz podstawy
budowy) powinien być modulator . I rzeczywiście , w nadajnikach
radiowych monofonicznych tak jest . Lecz jeśli uzyskać chcemy (jak
myślę) nadajnik stereo w tym miejscu powinien pojawić się
multiplekser analogowy zwany popularnie koderem stereo . Jeśli
zdecydujecie iż Wasz nadajnik wykonacie w wersji mono , z
powodzeniem możecie ominąć ten blok , i sygnał audio wprowadzić do
modulatora . Lecz zapewniam Was iż koder stereo znacznie polepszy
jakość nadawanej przez Was audycji . Poniższy schemat blokowy
prezentuje multiplekser stereo oparty na zasadzie przełączania . Ten
typ kodera jest prosty w budowie i z reguły najczęściej stosowany :
Opis skrótów :
L-kanał lewy , P-kanał prawy , L+P-sygnał mono , 38kHz
L(P)-zkluczowany sygnał kanału lewego(prawego) , Pl-pilot , MPX -
kompleksowy sygnał stereo
Kodowanie stereo jest dość złożonym procesem który postaram się
omówić . Opierać się będę na schemacie blokowym . Sygnał stereo ,
jak powszechnie wiadomo zawiera informacje o dźwięku przenoszoną w
dwóch kanałach . Dzięki temu ma on bardziej fizjologiczne i lepsze
brzmienie . Dowolny modulator (również FM) ma tylko jedno wejście i
dlatego możemy wprowadzić do niego bezpośrednio tylko jeden kanał
dźwiękowy . Dlatego właśnie kilku sprytnych panów wydumało jak by tu
upchnąć dwa źródła dźwięku w jednym kanale . Na początku wymyślono
aby każdy kanał nadawać na osobnej częstotliwości . Lecz od razu w
tym miejscu pojawił się odwieczny problem kompatybilności
odbiorników mono i stereo (mono odbierał by tylko jeden kanał) oraz
kosztów (podwójne nadajniki oraz odbiorniki). Więc wymyślono coś
innego . Teoria była prosta : należało przełączać z częstotliwością
38 kHz raz to kanał lewy , raz prawy . Ludzkie ucho nie zdąży
wyłapać takiej różnicy . Znaczy to iż teoretycznie słyszymy na raz
tylko jeden kanał . Jeśli odbiornik był monofoniczny nie stanowiło
to żadnego problemu . Tak więc wracając do tematu omówię
przedstawiony powyżej schemat . Dwa pierwsze bloki są wam już znane
. Spełniają one identyczne funkcje jak te które omówiłem na początku
. Są to źródło dźwięku stereo i wzmacniacze . Mają one takie same
własności jak omówione wcześniej . W ich skład winny wejść preemfazy
na każdym z kanałów a ponadto niezbędne jest dodanie
dolnoprzepustowego filtru 15kHz . Jest to potrzebne gdyż sygnały
audio o częstotliwościach wyższych niż 15kHz zniekształcają widmo
MPX , a dla ludzkiego ucha , którego próg słyszalności wynosi
właśnie tyle, nie czyni to różnicy . Centralnym blokiem jest
generator sygnału sinusoidalnego o częstotliwości 19 kHz , zwanego
pilotem . Za zadanie ma on poinformować odbiornik iż nadawana
audycja ma wersję stereofoniczną . Jest to ten sygnał który zapala
lampkę stereo w odbiorniku i przełącza go w tryb stereo . Stanowi on
ponadto bazę dla sygnału przełączającego i tym samym podstawę do
demodulacji . W bloku zwanym podwajaczem częstotliwość sygnału
pilota wychodząc jednym z dwóch wyjść jest podwajana do wartości
38kHz . Jest to właśnie częstotliwość przełączania obu kanałów
stereo . Lecz zanim trafi on do bloków kluczy jego kształt
zamieniony być musi z sinusoidy na przebieg prostokątny . Jest to
konieczne ponieważ klucze elektroniczne działać muszą naprzemiennie
. Klucz jest zwykłym przełącznikiem elektronicznym najczęściej
układem scalonym lub tranzystorem . Zbocze dodatnie sygnału zamyka
klucz kanału prawego a lewy pozostawia otwarty . Na zboczu ujemnym
zachodzi odwrotna sytuacja . Tak więc w jednym momencie nadawany
jest tylko jeden z kanałów . Dalej oba zkluczowane częstotliwością
38kHz kanały , w bloku sumatora łączone są razem i dodawany jest do
nich sygnał pilota . Ponadto do sumatora dociera także połączony
dźwięk kanałów L+P w wersji dla odbiorników monofonicznej . Na
schemacie zachodzi pewna nieścisłość gdyż wszystkie te sygnały
sumowane są w co najmniej dwóch blokach (((38kHz L + 38kHz P)+
sygnał mono L+P)+pilot 19kHz) . Po zsumowaniu otrzymujemy zespolony
sygnał stereofoniczny zwany w skrócie MPX . Dalej sygnał ten wędruje
do filtru dolnoprzepustowego 56kHz , mającego na celu wyzbycie się
niepotrzebnych zakłóceń z MPX i zawężenia jego pasma do pożądanej
częstotliwości .
Przykładowy, praktyczny i nieco odmienny opis multipleksera, wraz z
przebiegami z oscyloskopu który na pewno warto obejrzeć znajdziesz
na schemacie kodera stereo
Generator.
Następny blok to generator sygnału sinusoidalnego. Generator ten
daje sygnał wysokiej częstotliwości. Jest to sygnał sinusoidalny
tzw. nośna na którą w modulatorze zostanie nałożony dźwięk.
Częstotliwość nośnej musi być równa częstotliwości na jakiej chcemy
nadawać.
W tym miejscu mam drobną uwagę na temat doboru częstotliwości
nośnej. Zapewne, jeżeli interesujecie się tematem, znacie rozkład
częstotliwości w waszym rejonie. Piszę tu o tym dlatego iz należy
uważać aby nie zakłócić nadających legalnie radiostacji (i
sprowadzić do miasta PAR) ! Z własnego doświadczenia wiem iż na z
reguły krańce zakresu pozostają wolne. Dlatego tam radzę lokować
swoje częstotliwości.
Wracając do tematu ważne jest ażeby generator dawał czystą i
stabilną częstotliwość.
Generator nośnej.
Ostatnim omówionym tutaj blokiem jest generator nośnej . Jest to
niejako serce naszego nadajnika . Ma on za zadanie wytworzyć
częstotliwość dzięki której sygnał nadajnika będzie mógł być
odbierany poprzez radioodbiornik . Generator to układ przetwarzający
napięcie stałe w przemienne . Układ taki to nic innego jak
wzmacniacz selektywny pracujący z układem dodatniego sprzężenia
zwrotnego . Istnieje wiele modeli generatorów oraz ich odmian (układ
Meissnera , Colpittsa , Hartleya ) . Wszystkie pracują w oparciu o
sprzężenie zwrotne poprzez układ LC dlatego w przybliżeniu
częstotliwość takich generatorów wynosi :
f=1 / (2*pi*pierwiastek z(LC))
Dodatkowo istnieje także układ generatora opartego na rezonatorze
kwarcowym który dokładnie ustala częstotliwość takiego układu .
Generator kwarcowy jest jednym z najlepszych modeli generatorów
niestety wymaga trudnodostępnego rezonatora na pasmo FM . Oczywiście
można sobie poradzić przystosowując układ z innym rezonatorem lecz
jest to nieco skomplikowane (konieczność stosowania zwielokrotniaczy
i dzielników ). Nie będę tutaj dokładnie omawiał poszczególnych
układów wzbudnic ponieważ nie ma chyba potrzeby . Teoretycznie
starczyć powinny schematy ideowe które zamieszczam . Wspomnieć
jeszce warto iż generator spełniać powinien pewne normy . Głównym
wymaganiem jest jego częstotliwość . Współczesna radiofonia FM w
naszym kraju korzysta z jednego pasma częstotliwości . Pasmo to,
zwane zachodnim zawiera się w granicach od 87.5 do 108.0 MHz . Jego
nazwa pochodzi od tego iż przyjęte zostało w latach 60 jako standard
w Europie zachodniej i Ameryce . Do niedawna istniało jeszcze pasmo
zwanym wschodnim operujące na częstotliwościach od 65.0 do 74.0 MHz.
W obecnej chwili nie jest już używane i prawnie zabroniono na nim
jakiejkolwiek publicznej emisji radiowej. Zakres częstotliwości tego
pasma przekazany został zgodnie z normami Unii Europejskiej dla
łączności wojskowej i komunikacyjnej . Częstotliwości generatorów
własnej roboty proponuje lokować w takich miejscach pasma FM gdzie
nie ma legalnych rozgłośni radiowych . Są to z reguły oba krańce
zakresu UKF no i dziury pomiędzy nadającymi radiostacjami.
Następnym ważnym parametrem generatora jest stabilność
częstotliwości tzn. jej niezmienność w funkcji czasu . Parametr ten
zależy od typu układu generatora oraz od sposobu jego praktycznego
wykonania . Największą stabilność zapewniają generatory kwarcowe .
Ważnym parametrem jest też kształt sinusoidy . Im jest on
dokładniejszy tym sygnał z generatora ma lepszą jakość . Na koniec
warto jeszcze wspomnieć o zmorze radioelektroników budujących
generator czyli harmonicznych . Generator oprócz nośnej która jest
jego głównym produktem wytwarza jeszcze częstotliwości harmoniczne
które są wielokrotnościami nośnej . Mają one mniejszą wartość
poziomu sygnału lecz przechodząc poprzez bloki wzmacniaczy osiągają
znaczną moc . Harmoniczne te negatywnie wpływają na bloki
wzmacniaczy generując tam sprzężenia , osłabiając wzmocnienie i
przyczyniając się do generacji zakłóceń . Dla przykładu wzbudnica
pracując przy częstotliwości 73 MHz generuje drugą harmoniczną
przypadającą na krótkofalarskie pasmo 144 MHz co oczywiście lokalnie
je zagłusza . Dlatego ważne jest aby następny po generatorze blok
separatora posiadał zestaw filtrów górno zaporowych .
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, poznać rodzaje, zasady
działania, kryteria doboru i parametry generatorów to zapraszam do
działu Balcera, a w szczególności jego opracowania dotyczącego
generatorów.
Modulator FM.
Przejdę teraz do omówienia modulatora . Modulacja jest procesem
nałożenia dźwięku na nośną. W nadajnikach radiowych FM stosujemy
modulację częstotliwości (Ferenquency Modulation) w skrócie właśnie
FM. Polega ona na zmianie częstotliwości nośnej (dewiacji) w takt
częstotliwości modulującej (np.audio lub MPX) Modulator ma dwa
wejścia : wejście audio (ew. MPX ), wejście nośnej oraz wyjście
zmodulowanego częstotliwościowo sygnału radiowego HF.
W następnej kolejności MPX lub sygnał monofoniczny kierowany jest do
wejścia modulatora FM . Blok ten nakłada sygnał audio na
częstotliwość nośnej wytworzonej w generatorze . W radiofonii na
paśmie UKF stosujemy modulację częstotliwości . Zapewnia ona o wiele
lepszą jakość dzwięku , oraz jest odporniejsza na zakłócenia .
Modulacja taka polega na zmianie częstotliwości podstawowej w takt
częstotliwości wejściowej . Zmiana ta zwana jest dewiacją . Dla
radiofonii UKF dewiacja wynosi ok. +(-) 75 kHz . Z tego właśnie
powodu modulację FM stosować można jedynie na wysokim paśmie
częstotliwości (od ok.10 MHz) . Stosowanie modulacji FM na niższych
pasmach jest niewykonalne gdyż dewiacja wykraczała by daleko poza
tolerancję ustalonej wartości częstotliwości danego pasma .
Modulowanie FM dokonuje się z reguły poprzez zmianę parametrów (
pojemności ) w obwodzie rezonansowym generatora . Służy do tego
warikap (dioda pojemnościowa ) włączona równolegle z kondensatorem
rezonansowym . Zmiana napięcia wstecznego takiej diody , powoduje
zmianę jej pojemności o ułamki pikofaradów (w zależności od typu ) ,
co powoduje zmianę wypadkowej pojemności rezonansu , dając w efekcie
zmianę (zmniejszanie się ) częstotliwości . Na oscyloskopie widać to
jako charakterystyczne rozszerzanie się sinusoidy nośnej . Modulacja
na warikapie jest podstawowym układem tego typu bloków nadajnika .
Jednakże może się ona odbywać również na innych zasadach .
Przykładem może być generator przeciwsobny który składa się z dwóch
, sprzężonych równolegle generatorów o identycznej częstotliwości .
Modulacja w tego typu układzie polega na zmianie częstotliwości
jednego z generatorów co w efekcie daje modulację FM . Przy
omawianiu modulacji warto jeszcze wspomnieć o parametrach i
poziomach sygnału mono i stereo . Sygnał monofoniczny zamyka się w
przedziale częstotliwości do 16 kHz . Po podaniu na modulator
powoduje on niewielką dewiację . Natomiast pasmo MPX sięga granicy
56 kHz co daje stosunkowo większy poziom dewiacji , a więc szersze
pasmo odbioru . MPX jest również sygnałem wiele bardziej złożonym ,
przez co podatniejszym na zakłócenia niż mono . W efekcie audycje
stereofoniczne wymagają wyższych poziomów sygnału przy odbiorze .
Separator.
Z wyjścia modulatora otrzymujemy sygnał wysokiej częstotliwości
(HF). Pozornie sygnał ten możemy już odebrać pospolitym
radioodbiornikiem. Lecz niestety jego moc zapewnia mu zasięg
zaledwie kilku metrów. Dlatego należy go wzmocnić. Aby to zrobić
sygnał pokierowany zostać musi do wzmacniaczy HF. Lecz niestety
przebieg z modulatora jest bardzo wrażliwy. Chodzi tu o to iż
podłączenie obciążenia (wzmacniacza lub anteny) powoduje
natychmiastową zmianę ustalonej częstotliwości. Dlatego właśnie
musimy go wcześniej odseparować w bloku nadajnika zwanym separatorem
. Izoluje on modulator od następnych bloków i poprawia stabilność
częstotliwości . Jest to zwykle jednostopniowy wzmacniacz o dużej
impedancji wejściowej (na tranzystorze unipolarnym) , wzmocnieniu
równemu 1 i zaopatrzony w zestaw filtrów środkowo przepustowych .
Driver.
Następnym ważnym lecz często pomijanym blokiem jest driver . Blok
ten jest pierwszym elementem wzmacniającym . Jego zadanie polega na
wstępnym wzmocnieniu sygnału aby mógł on wysterować (drive) dalsze
stopnie nadajnika . Jego budowa jest podobna do konstrukcji
separatora , jednakże zbudowany jest zwykle za zwykłym tranzystorze
HF małej mocy (typu BFxxx) . Dawać on powinien na swoim wyjściu moc
rzędu 0.2-0.7 W w zależności od potrzeb końcówki mocy (im większa
moc wyjściowa tym większy poziom mocy z drivera) .
Power amplifier.
Przedostatnim , łatwym w budowie lecz niezmiernie trudnym w
konstrukcji blokiem nadajnika jest wzmacniacz mocy zwany PA (Power
Amplifier). Wzmacniacz ten ma za zadanie zwiększyć moc sygnału HF
tak aby miał on odpowiedni zasięg i mógł dotrzeć do jak największego
grona odbiorców. Tutaj podobnie jak przy doborze częstotliwości
należy kierować się rozwagą. Moc wzmacniacza dobieramy tak aby
pokrywała nasz obrany zasięg bez pozostawienia zapasu. Ma to
znaczenie praktyczne bo im większa moc tym większe zakłócenia. PA
jest bardzo trudnym i kapryśnym w konstrukcji układem .
Filtry wyjściowe.
Ostatnim również często pomijanym przy omawianiu konstrukcji
nadajników blokiem jest filtr wyjściowy . Filtr ten jest prostym
układem filtru środkowo przepustowego który za zadanie ma zmniejszyć
pasożytnicze częstotliwości generowane przez PA. Sygnały te mają
zwykle częstotliwość mniejszą lub większą o kilka MHz od
częstotliwości nośnej , i tym samym zakłócają inne nadajniki. Często
dzieje się to bez naszej wiedzy .
Antena.
Na końcu jest oczywiście antena która rozprzestrzenia fale radiowe w
eter. Jedyne co na razie musicie wiedzieć o antenie to to, iż
najlepiej aby była ona umieszczona jak najwyżej. Pierwotny zasięg
nadajnika FM jest taki jaki dojrzycie z miejsca umocowania anteny.
Dalej Wasze fale radiowe rozchodzą się tylko dzięki odbiciom .
Schemat ten jest prezentacją najprostszej formy nadajnika . W
bardziej rozbudowanych modelach stosuje się na wejściu koder stereo
który umożliwia emisję stereofoniczną. Innym ciekawym rozwiązaniem
jest wytwarzanie przez generator sygnału o częstotliwości 0.5
częstotliwości wyjściowej. Na nim odbywa się modulacja, separacja a
następnie przed driverem jego częstotliwość jest podwajana i
wzmacniana. Taki zabieg polepsza stabilność częstotliwości , jakość
modulacji oraz zmniejsza zakłócenia pasożytnicze z modulatora.
Dodatkowe, przydatne funkcje to możliwość regulacji częstotliwości i
mocy wyjściowej . Zalecana jest też możliwość monitoringu parametrów
sygnału wychodzącego (częstotliwości , mocy , dewiacji). Wszelkie
dodatkowe układy poprawiają parametry nadajnika i ich konstrukcja
zależy od możliwości i chęci.
|